
Naše médiá tzv. hlavného prúdu sa tvária ako seriózne médiá, čo údajne znamená, že sú vecné, nestranné, overujú fakty a držia sa etického kódexu novinára. Neexistuje väčšia lož a nie je to spôsobené len všade prítomnou tendenciou získavať čitateľov „bulvárnymi“ trikmi. Médiá sú kľúčovým nástrojom psychologických operácií.
Psychologické operácie sú súčasťou arzenálu NATO a oficiálne sú definované ako: „plánované aktivity využívajúce metódy komunikácie a iné prostriedky zamerané na schválené publikum s cieľom ovplyvniť vnímanie, postoje a správanie, za účelom dosiahnutia politických a vojenských cieľov.“
Ak tie radoby seriózne médiá čítate a teraz ste pomrvili obočím v zmysle: „Čo mi tu chceš nahovoriť? Že by NATO robilo psychologické operácie na vlastné obyvateľstvo cez médiá?“, tak vám predstavím Chasa Hughesa. Bol dôstojníkom Pentagonu a desaťročia pracoval na plánoch a riadení psychologických operácií po celom svete. Dnes je na dôchodku a pracuje vo vlastnej inštitúcii NCI University, zameranej na vzdelávanie o ľudskom chovaní a metódach na jeho ovplyvňovanie. Psychologické operácie totiž veľmi často využívajú aj súkromné spoločnosti nielen na prekrytie svojich afér, ale napríklad aj na vytvorenie úplne nového trhu (vakcíny, elektromobilita…)
V ďalšom texte uvediem z inštruktážneho videa Chasa Hughesa 10 príznakov manipulácie v psychologickej operácii. Sám autor hovorí, že keď si všimnete, že médiá, vaši nadriadení, vaša komunita alebo iná skupina ľudí na vás pôsobí spôsobom, ktorý nesie jeden alebo niekoľko z týchto príznakov, je nutné odolať naliehavému nátlaku na okamžitú činnosť, upokojiť sa a zamyslieť nad tým, čo nám v komunikácii nesedí a aké by mohli byť motivácie a ciele tejto komunikácie. Návrhári a vykonávatelia psychologických operácií sa ich snažia maskovať a popierať, nie je jednoduché naučiť sa ich rozoznávať, preto si treba trénovať zmysly, zdravý rozum a pozornosť.
1. Formálna schéma psychologickej operácie (FATE; Focus – Authority – Tribe – Emotion) |
Jednotlivé fázy psychologickej operácie majú spravidla štyri presne zladené faktory: – Zaujatie pozornosti – Pôsobenie autority (vládnej alebo vedeckej inštitúcie) – Apely na stotožnenie sa so skupinou – Príbeh sprevádzajú silné emócie Emócie majú v psychologických operáciách kľúčové miesto, lebo máme v sebe evolučne zakódované, že emócie nás nútia ihneď niečo konať a vypínajú kritické myslenie. Chase Hughes hovorí, že varovným príznakom sú hlavne disproporcie v predkladanom príbehu, keď sa napríklad venuje nadmerná pozornosť udalosti, ktorú si inokedy médiá nevšímajú, keď sa angažovanosť autorít zdá prehnaná, tlak na skupinové stotožnenie pôsobí násilne a emócií je priveľa a sú hrané. |
Príklad: Všetky tieto prvky boli prítomné v propagácii vakcíny proti Covid-19 – Vyvolanie strachu o život od prvých prípadov v Číne, sústavné informácie o počtoch obetí – Energické angažovanie WHO a všetkých vlád sveta – Verejné označenia a tlak na poslušnosť – testy a nosenie rúšok aj v prírode – Emócie – „Vakcína je sloboda“ – ostré rozhranie medzi očkovanými a „zločincami“, ktorí sa odmietajú očkovať |
2. Na upútanie pozornosti slúžia „bezprecedentné“ novinky |
Je overené, že skoro každého zaujímajú nové veci a tak sa témy, na ktoré je potrebné strhnúť pozornosť, prezentujú ako niečo, „čo sa ešte nikdy predtým nestalo“. |
Príklad: Vo svete ročne prebiehajú desiatky teroristických útokov, ale niekoľkonásobný únos lietadiel, z ktorých niekoľko narazilo do budov a tie spadli, to bol príbeh, ktorý sa stal prvý raz a určite zaujal každého. „Novinkou“ môže byť aj náhle upútanie pozornosti na niečo, čo tu je už dávno a berie sa to skoro ako samozrejmosť. V súčasnosti – umelá inteligencia, zdá sa, že tu prichádza do hry aj autorita – nový vládny tím Donalda Trumpa má viacerých členov, ktorí sú na špičke vývoja umelej inteligencie, takže pozor, táto psychologická operácia sa ešte len rozvíja. |
3. V psychologických operáciách médiá podávajú zhodný príbeh |
Je vylúčené, aby niekoľko novinárov z rôznych redakcií v priebehu niekoľkých hodín nezávisle na sebe napísali takmer identické verzie toho, čo sa deje, s rovnakými príčinami aj hypotézami. |
Príklad: Aj tu je vhodným príkladom pád „Dvojičiek“ v New Yorku. Všetky spravodajské stanice vysielali prakticky identické informácie. Toto je varovný príznak, že niečo nemusí byť v poriadku a je treba poobzerať sa po iných zdrojoch. |
4. Ak je potrebné propagovať informácie, ktoré nie sú v súlade so všeobecným vzdelaním alebo spoločenskými normami, používajú sa špeciálne nástroje – zbrane na otupenie kognitívnej dizonancie. |
Veľmi často sa používa technika „dvojakého metra“. Ľudia si už zvykli inak hodnotiť „svojich“ a inak „cudzích“, preto je dôležité najskôr ľudí dostať na „svoju stranu“ a až potom poskytnúť vecné informácie. Varovným príznakom je tlak alebo nástojenie na stotožnenie sa so skupinou. |
Príklad: Počas prevratu v roku 2018 (tzv. kuciakiáda) sa takmer okamžite objavili heslá a odznaky „All For Jan“ a ihneď sa vytvárala komunita, ktorá nekriticky prijímala celý príbeh, ktorý prezentovali médiá. Prvky príbehu neboli pravdivé a dokonca bolo ihneď vidieť nesúlad s realitou, no pochybnosti sa v tom čase považovali za zradu komunity. |
5. Zapojenie evolučne zdedených emočných programov |
Ak je súčasťou príbehu hrozba fyzického alebo materiálneho poškodenia, reakcia väčšiny ľudí je vopred predvídateľná. |
Príklad: Počas „pandémie“ bol účinným prostriedkom strach o zdravie blízkych alebo strach zo straty zamestnania, ak sa človek nedá zaočkovať. Iným príkladom je predstava, že „Rusi prídu až k nám“ a všetko nám zoberú, ešte aj práčky a záchodové misy. |
6. Sledujte cestu peňazí |
Hovorí sa, že o peniaze ide až v prvom rade. Pri psychologických operáciách je to dôležitý príznak už len preto, že samotná psychologická operácia si vyžaduje veľmi veľa peňazí. |
Príklad: Niekedy, najmä pri aktivitách súkromných spoločností, je ťažké zistiť kvôli bankovému tajomstvu cestu peňazí, no niekedy je to zrejmé podľa toho, komu vplyvom psychologickej operácie stúpnu tržby a zisky. V prípade kampane „vakcína je sloboda“ to boli najmä koncerny Pfizer a Moderna. Vďaka zákonom o slobodnom prístupe k informáciám je možné zistiť, a cez webovú stránku Ministerstva zahraničných vecí USA sa zistilo, že viaceré slovenské mimovládne organizácie dostali grantovú podporu na zlepšovanie obrazu o USA a na podporu ich politík. |
7. Všímajte si kontext a jeho náhle zmeny |
Manipulátori používajú posun kontextu, aby sa veci inak odmietané javili prijateľné alebo normálne. |
Príklad: Jednoznačná drzosť študenta, ktorý odmietol podať ruku prezidentovi (ktorý bol mimochodom iniciátorom odmenenia) prezentujú manipulačné médiá ako „politický postoj, na ktorý má mladý človek právo“. Aj technika dvojakých metrov pracuje s posunmi kontextu a tvrdia, že ide o niečo úplne iné a neporovnateľné. |
8. Zvýšte pozornosť, keď sa narába s archetypmi |
Manipulátori využívajú to, že archetypy sú včlenené hlboko do našej psychologickej výbavy a preto často hlavné osoby svojich príbehov predstavujú ako hrdinov, diablov, zradcov alebo spasiteľov. Extrémne zjednodušené príbehy typu „boja dobra so zlom“ sú v každom prípade príznakom manipulácie. |
Príklad: Konflikt na Ukrajine sa často popisuje ako boj demokratického sveta proti krvilačnému diablovi Putinovi. Daniel Lipšic s obľubou používal prirovnania k postavám z Pána prsteňov. Ostatne, aj ukrajinská propaganda píše o Rusoch ako o škratoch z Mordoru. |
9. Analyzujte presné formulácie |
Príprava psychologickej operácie počíta s tým, že: – Ľudia majú určité očakávania budúcnosti. – Majú vytvorené určité postoje. – Určitým spôsobom vnímajú, čo sa im bude prezentovať. – Trom predošlým bodom sa prispôsobí definícia toho, čo by mali prijať. (nepodaná ruka = politický postoj) – Treba umlčať všetko, čo by ohrozilo úspech operácie. Ak je na prijatie určitej myšlienky nutné, aby boli niektoré názory bezpodmienečne umlčané, potom za touto myšlienkou nie je dobrý úmysel. |
Príklad: Snaha niekoho umlčať je za každým použitím označenia „konšpirátor“. Počas kampane „vakcína je sloboda“ bolo nutné umlčať každého odborníka, ktorý vyjadril pochybnosť o bezpečnosti mRNA-vakcín, inak by to citeľne ovplyvnilo počet ľudí, ktorí sa nechali zaočkovať. Nutnosť umlčať pochybnosti a odporcov sa vyskytuje veľmi často, lebo psychologická operácia je typicky založená na lži alebo deformácii skutočnosti. |
10. Vytváranie situácií, v ktorých sa ľudia musia podriadiť autorite |
Psychologické operácie vytvárajú situácie, kedy prijatie podávaného príbehu znamená lojalitu k autorite a pochybnosti či odmietanie znamená odpor proti autorite. |
Príklady: Počas kovidovej hystérie bolo nosenie alebo nenosenie rúšok vnímané (z oboch strán) ako súhlas s politikou vlády, alebo ako odpor proti nej. |
Záverom uvediem toľko, že nie je prehnané, keď ľuďom zmäteným správami a názormi odporúčam predovšetkým vypnúť médiá a radšej nesledovať nič, ako sa nechať ovplyvňovať psychologickou operáciou. Treba sa naučiť brániť, vzdelávať sa a veľa premýšľať. Médiá už nikdy nebudú iné, nikdy nebudú seriózne, lebo keď sa raz stanú súčasťou siete psychologickej operácie, už médium neriadia profesionálni novinári, ale žoldnieri psychologickej vojny. Darmo na nich Fico denne na tlačovkách apeluje, aby už konečne boli profesionálni. Nemôžu a nesmú, majú svoje rozkazy a sú v prostredí, ktoré neodpúšťa neposlušnosť…
(Tieto informácie odzneli v Klube svojpomocného vzdelávania v Liptovskom Mikuláši 23. 1. 2025)
Manipulace vědomím – kniha /Манипуляция сознанием, 2000)
Sergej Georgijevič Kara-Murza