Varovné príznaky psychologickej operácie (PSYOP)

Obrázok je len ilustračný alebo len ako dekorácia.
Psyop“ by earthlightbooks is licensed under CC BY 2.0 (príručka je z roku 2011)

Naše médiá tzv. hlavného prúdu sa tvária ako seriózne médiá, čo údajne znamená, že sú vecné, nestranné, overujú fakty a držia sa etického kódexu novinára. Neexistuje väčšia lož a nie je to spôsobené len všade prítomnou tendenciou získavať čitateľov „bulvárnymi“ trikmi. Médiá sú kľúčovým nástrojom psychologických operácií.

Psychologické operácie sú súčasťou arzenálu NATO a oficiálne sú definované ako: „plánované aktivity využívajúce metódy komunikácie a iné prostriedky zamerané na schválené publikum s cieľom ovplyvniť vnímanie, postoje a správanie, za účelom dosiahnutia politických a vojenských cieľov.“

Ak tie radoby seriózne médiá čítate a teraz ste pomrvili obočím v zmysle: „Čo mi tu chceš nahovoriť? Že by NATO robilo psychologické operácie na vlastné obyvateľstvo cez médiá?“, tak vám predstavím Chasa Hughesa. Bol dôstojníkom Pentagonu a desaťročia pracoval na plánoch a riadení psychologických operácií po celom svete. Dnes je na dôchodku a pracuje vo vlastnej inštitúcii NCI University, zameranej na vzdelávanie o ľudskom chovaní a metódach na jeho ovplyvňovanie. Psychologické operácie totiž veľmi často využívajú aj súkromné spoločnosti nielen na prekrytie svojich afér, ale napríklad aj na vytvorenie úplne nového trhu (vakcíny, elektromobilita…)

V ďalšom texte uvediem z inštruktážneho videa Chasa Hughesa 10 príznakov manipulácie v psychologickej operácii. Sám autor hovorí, že keď si všimnete, že médiá, vaši nadriadení, vaša komunita alebo iná skupina ľudí na vás pôsobí spôsobom, ktorý nesie jeden alebo niekoľko z týchto príznakov, je nutné odolať naliehavému nátlaku na okamžitú činnosť, upokojiť sa a zamyslieť nad tým, čo nám v komunikácii nesedí a aké by mohli byť motivácie a ciele tejto komunikácie. Návrhári a vykonávatelia psychologických operácií sa ich snažia maskovať a popierať, nie je jednoduché naučiť sa ich rozoznávať, preto si treba trénovať zmysly, zdravý rozum a pozornosť.

1. Formálna schéma psychologickej operácie (FATE; Focus – Authority – Tribe – Emotion)
Jednotlivé fázy psychologickej operácie majú spravidla štyri presne zladené faktory:
– Zaujatie pozornosti
– Pôsobenie autority (vládnej alebo vedeckej inštitúcie)
– Apely na stotožnenie sa so skupinou
– Príbeh sprevádzajú silné emócie
Emócie majú v psychologických operáciách kľúčové miesto, lebo máme v sebe evolučne zakódované, že emócie nás nútia ihneď niečo konať a vypínajú kritické myslenie.
Chase Hughes hovorí, že varovným príznakom sú hlavne disproporcie v predkladanom príbehu, keď sa napríklad venuje nadmerná pozornosť udalosti, ktorú si inokedy médiá nevšímajú, keď sa angažovanosť autorít zdá prehnaná, tlak na skupinové stotožnenie pôsobí násilne a emócií je priveľa a sú hrané.
Príklad: Všetky tieto prvky boli prítomné v propagácii vakcíny proti Covid-19
– Vyvolanie strachu o život od prvých prípadov v Číne, sústavné informácie o počtoch obetí
– Energické angažovanie WHO a všetkých vlád sveta
– Verejné označenia a tlak na poslušnosť – testy a nosenie rúšok aj v prírode
– Emócie – „Vakcína je sloboda“ – ostré rozhranie medzi očkovanými a „zločincami“, ktorí sa odmietajú očkovať
2. Na upútanie pozornosti slúžia „bezprecedentné“ novinky
Je overené, že skoro každého zaujímajú nové veci a tak sa témy, na ktoré je potrebné strhnúť pozornosť, prezentujú ako niečo, „čo sa ešte nikdy predtým nestalo“.
Príklad: Vo svete ročne prebiehajú desiatky teroristických útokov, ale niekoľkonásobný únos lietadiel, z ktorých niekoľko narazilo do budov a tie spadli, to bol príbeh, ktorý sa stal prvý raz a určite zaujal každého.
„Novinkou“ môže byť aj náhle upútanie pozornosti na niečo, čo tu je už dávno a berie sa to skoro ako samozrejmosť. V súčasnosti – umelá inteligencia, zdá sa, že tu prichádza do hry aj autorita – nový vládny tím Donalda Trumpa má viacerých členov, ktorí sú na špičke vývoja umelej inteligencie, takže pozor, táto psychologická operácia sa ešte len rozvíja.
3. V psychologických operáciách médiá podávajú zhodný príbeh
Je vylúčené, aby niekoľko novinárov z rôznych redakcií v priebehu niekoľkých hodín nezávisle na sebe napísali takmer identické verzie toho, čo sa deje, s rovnakými príčinami aj hypotézami.
Príklad: Aj tu je vhodným príkladom pád „Dvojičiek“ v New Yorku. Všetky spravodajské stanice vysielali prakticky identické informácie.
Toto je varovný príznak, že niečo nemusí byť v poriadku a je treba poobzerať sa po iných zdrojoch.
4. Ak je potrebné propagovať informácie, ktoré nie sú v súlade so všeobecným vzdelaním alebo spoločenskými normami, používajú sa špeciálne nástroje – zbrane na otupenie kognitívnej dizonancie.
Veľmi často sa používa technika „dvojakého metra“. Ľudia si už zvykli inak hodnotiť „svojich“ a inak „cudzích“, preto je dôležité najskôr ľudí dostať na „svoju stranu“ a až potom poskytnúť vecné informácie. Varovným príznakom je tlak alebo nástojenie na stotožnenie sa so skupinou.
Príklad: Počas prevratu v roku 2018 (tzv. kuciakiáda) sa takmer okamžite objavili heslá a odznaky „All For Jan“ a ihneď sa vytvárala komunita, ktorá nekriticky prijímala celý príbeh, ktorý prezentovali médiá. Prvky príbehu neboli pravdivé a dokonca bolo ihneď vidieť nesúlad s realitou, no pochybnosti sa v tom čase považovali za zradu komunity.
5. Zapojenie evolučne zdedených emočných programov
Ak je súčasťou príbehu hrozba fyzického alebo materiálneho poškodenia, reakcia väčšiny ľudí je vopred predvídateľná.
Príklad: Počas „pandémie“ bol účinným prostriedkom strach o zdravie blízkych alebo strach zo straty zamestnania, ak sa človek nedá zaočkovať.
Iným príkladom je predstava, že „Rusi prídu až k nám“ a všetko nám zoberú, ešte aj práčky a záchodové misy.
6. Sledujte cestu peňazí
Hovorí sa, že o peniaze ide až v prvom rade. Pri psychologických operáciách je to dôležitý príznak už len preto, že samotná psychologická operácia si vyžaduje veľmi veľa peňazí.
Príklad: Niekedy, najmä pri aktivitách súkromných spoločností, je ťažké zistiť kvôli bankovému tajomstvu cestu peňazí, no niekedy je to zrejmé podľa toho, komu vplyvom psychologickej operácie stúpnu tržby a zisky. V prípade kampane „vakcína je sloboda“ to boli najmä koncerny Pfizer a Moderna.
Vďaka zákonom o slobodnom prístupe k informáciám je možné zistiť, a cez webovú stránku Ministerstva zahraničných vecí USA sa zistilo, že viaceré slovenské mimovládne organizácie dostali grantovú podporu na zlepšovanie obrazu o USA a na podporu ich politík.
7. Všímajte si kontext a jeho náhle zmeny
Manipulátori používajú posun kontextu, aby sa veci inak odmietané javili prijateľné alebo normálne.
Príklad: Jednoznačná drzosť študenta, ktorý odmietol podať ruku prezidentovi (ktorý bol mimochodom iniciátorom odmenenia) prezentujú manipulačné médiá ako „politický postoj, na ktorý má mladý človek právo“.
Aj technika dvojakých metrov pracuje s posunmi kontextu a tvrdia, že ide o niečo úplne iné a neporovnateľné.
8. Zvýšte pozornosť, keď sa narába s archetypmi
Manipulátori využívajú to, že archetypy sú včlenené hlboko do našej psychologickej výbavy a preto často hlavné osoby svojich príbehov predstavujú ako hrdinov, diablov, zradcov alebo spasiteľov.
Extrémne zjednodušené príbehy typu „boja dobra so zlom“ sú v každom prípade príznakom manipulácie.
Príklad: Konflikt na Ukrajine sa často popisuje ako boj demokratického sveta proti krvilačnému diablovi Putinovi.
Daniel Lipšic s obľubou používal prirovnania k postavám z Pána prsteňov. Ostatne, aj ukrajinská propaganda píše o Rusoch ako o škratoch z Mordoru.
9. Analyzujte presné formulácie
Príprava psychologickej operácie počíta s tým, že:
– Ľudia majú určité očakávania budúcnosti.
– Majú vytvorené určité postoje.
– Určitým spôsobom vnímajú, čo sa im bude prezentovať.
– Trom predošlým bodom sa prispôsobí definícia toho, čo by mali prijať. (nepodaná ruka = politický postoj)
– Treba umlčať všetko, čo by ohrozilo úspech operácie.
Ak je na prijatie určitej myšlienky nutné, aby boli niektoré názory bezpodmienečne umlčané, potom za touto myšlienkou nie je dobrý úmysel.
Príklad: Snaha niekoho umlčať je za každým použitím označenia „konšpirátor“.
Počas kampane „vakcína je sloboda“ bolo nutné umlčať každého odborníka, ktorý vyjadril pochybnosť o bezpečnosti mRNA-vakcín, inak by to citeľne ovplyvnilo počet ľudí, ktorí sa nechali zaočkovať.

Nutnosť umlčať pochybnosti a odporcov sa vyskytuje veľmi často, lebo psychologická operácia je typicky založená na lži alebo deformácii skutočnosti.
10. Vytváranie situácií, v ktorých sa ľudia musia podriadiť autorite
Psychologické operácie vytvárajú situácie, kedy prijatie podávaného príbehu znamená lojalitu k autorite a pochybnosti či odmietanie znamená odpor proti autorite.
Príklady: Počas kovidovej hystérie bolo nosenie alebo nenosenie rúšok vnímané (z oboch strán) ako súhlas s politikou vlády, alebo ako odpor proti nej.

Záverom uvediem toľko, že nie je prehnané, keď ľuďom zmäteným správami a názormi odporúčam predovšetkým vypnúť médiá a radšej nesledovať nič, ako sa nechať ovplyvňovať psychologickou operáciou. Treba sa naučiť brániť, vzdelávať sa a veľa premýšľať. Médiá už nikdy nebudú iné, nikdy nebudú seriózne, lebo keď sa raz stanú súčasťou siete psychologickej operácie, už médium neriadia profesionálni novinári, ale žoldnieri psychologickej vojny. Darmo na nich Fico denne na tlačovkách apeluje, aby už konečne boli profesionálni. Nemôžu a nesmú, majú svoje rozkazy a sú v prostredí, ktoré neodpúšťa neposlušnosť…

(Tieto informácie odzneli v Klube svojpomocného vzdelávania v Liptovskom Mikuláši 23. 1. 2025)

1 názor na “Varovné príznaky psychologickej operácie (PSYOP)”

  1. Ľuboš Smriga

    Manipulace vědomím – kniha /Манипуляция сознанием, 2000)
    Sergej Georgijevič Kara-Murza

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Niektoré funkcie môžu používať súbory cookie na prispôsobenie obsahu, na vykonávanie funkcií sociálnych médií a na analýzu návštevnosti. Niektoré informácie o tom, ako používate našu stránku, môžu používať aj tretie strany, ktorých softvérové doplnky používame. •We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic.  We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Súhlasím / Accept
Nesúhlasím / Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Kto sme

Webová adresa našej stránky je: https://www.belobog.sk.

Komentáre

Keď návštevníci stránky napíšu komentár, uchovávame údaje, ktoré sú zobrazené vo formulári s komentárom, spolu s IP adresou návštevníka a reťazcom agenta z prehliadača používateľa, aby sme mohli vylúčiť spam.Službe Gravatar môžeme poskytnúť anonymizovaný reťazec odvodený od vašej e-mailovej adresy (tzv. hash), aby sme mohli zistiť, či túto službu používate. Zásady ochrany osobných údajov služby Gravatar nájdete tu: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vášho komentára bude spolu s vašim komentárom zverejnený aj váš profilový obrázok.

Médiá

Ak na stránku nahrávate obrázky, nemali by ste spolu s nimi nahrávať aj meta-údaje o polohe (EXIF GPS). Návštevníci stránky si môžu vaše obrázky stiahnuť a dostať sa k údajom o polohe, ktoré sú zapísané v meta-údajoch.

Súbory cookie

Ak na našej stránke napíšete komentár, prehliadač vám môže dať možnosť uložiť do súboru cookie vaše meno, e-mailovú adresu a webovú stránku. Je to kvôli vášmu pohodliu, aby ste tie isté údaje nemuseli vyplňovať znovu pri nasledujúcich komentároch. Životnosť týchto súborov cookie trvá jeden rok.Na našej prihlasovacej stránke môžeme nastaviť jeden dočasný súbor cookie, aby sme vedeli zistiť, či váš prehliadač tieto súbory akceptuje. Tento súbor cookie neobsahuje žiadne osobné údaje a hneď po ukončení prehliadača sa vymaže.Keď sa prihlásite, nastaví sa niekoľko súborov cookie, do ktorých sa uložia vaše prihlasovacie informácie a vaše preferencie zobrazenia. Životnosť prihlasovacích súborov cookie trvá dva dni a súborov s preferenciami jeden rok. Ak si vyberiete možnosť „Zapamätať si ma“ (po anglicky „Remember Me“), prihlasovací súbor vydrží dva týždne. Ak sa odhlásite, prihlasovacie súbory cookie sa odstránia.Ak budete upravovať alebo zverejníte článok, vo vašom prehliadači sa uloží ďalší súbor cookie. V tomto súbore cookie nie sú žiadne osobné údaje a je v ňom len identifikátor článku, ktorý ste práve mali otvorený. Po uplynutí 1 dňa bude neplatný.

Zahrnutý obsah z iných webových stránok

Články na tejto lokalite môžu obsahovať zahrnutý obsah (napr. videá, obrázky, články atď.). Zahrnutý obsah z iných webových stránok sa správa rovnako, ako keby sa návštevník nachádzal na webových lokalitách, z ktorých takýto obsah pochádza.Tieto webové lokality môžu tiež zhromažďovať údaje o vás, používať súbory cookie, zahrnovať nástroje sledovania od tretích strán a monitorovať vaše interakcie s týmto zahrnutým obsahom. Samozrejme sa to týka aj situácie, ak máte na danej lokalite konto a ste prihlásení, vtedy tiež môžu sledovať vaše interakcie so zahrnutým obsahom.

S kým zdieľame vaše údaje

V prípade, že požiadate o resetovanie hesla, do príslušného e-mailu bude zahrnutá vaša IP adresa.

Ako dlho uchovávame vaše údaje

Ak na stránke napíšete komentár, tento komentár a s ním súvisiace meta-údaje sa uchovávajú na neurčito. Dôvodom je, aby sme mohli rozoznať následné súvisiace komentáre a aby sme ich mohli potvrdzovať automaticky a nenechali čakať na manuálne potvrdenie.Užívateľom, ktorí si na našich stránkach vytvoria konto (ak bude taká možnosť), tiež uchovávame osobné informácie, ktoré oni zadajú vo svojom používateľskom profile. Všetci používatelia môžu svoje osobné informácie kedykoľvek vidieť, upraviť aj odstrániť (s výnimkou používateľského mena, ktoré sa nedá zmeniť). Tieto informácie sú tiež viditeľné pre administrátorov stránok, ktorí ich tiež môžu meniť.

Aké práva môžete uplatňovať na svoje údaje

Ak máte ne tejto stránke konto alebo ak ste napísali komentáre, môžete požiadať o exportovanie osobných údajov, ktoré o vás uchovávame vrátane údajov, ktoré ste nám poskytli. Môžete tiež požiadať, aby sme všetky takéto informácie o vás  odstránili. Toto sa však netýka informácií, ktoré sme povinní uchovávať z administratívnych, právnych alebo bezpečnostných dôvodov.

Kam odosielame vaše údaje

Komentáre návštevníkov môže kontrolovať automatická antispamová služba tretej strany.

Who we are

Our website address is: https://www.belobog.sk.

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection.An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year.If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser.When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed.If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website.These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue.For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where we send your data

Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.
Save settings
Cookies settings
Návrat hore