Ilustračný obrázok: flickr

Mnohé informačné portály na svojich stránkach umožňujú automatické zobrazovanie reklám Google. Za každé zobrazenie takýchto reklám dostáva portál malý podiel z platieb, ktoré firmy platia za reklamu. Vieme o tomto spôsobe „monetizácie návštevnosti“ a z určitého pohľadu to považujeme za šikovný spôsob, ako protisystémové zdroje informácií a názorov získavajú časť prostriedkov na svoju prevádzku práve od systému.
Na našich stránkach však reklamy nie sú. Zámerne. Považujeme reklamy za čisté zlo, za informačnú toxickú látku, ktorej šírenie sa systému opláca aj za cenu toho, že tým v malej miere platí aj šírenie informácií, ktoré sú mu nepríjemné. Vysvetlím to.
Systém (kapitalistický s „voľným trhom“) reklamu potrebuje. V ekonomickom motore funguje asi ako olej a umožňuje kolesu výroby a spotreby, aby sa otáčalo vo vyšších obrátkach. Vari nikoho z našich čitateľov nie je treba presviedčať o tom, že reklama používa manipulatívne techniky cielené na emócie, pamäť a podvedomie, aby dosiahla zvýšenie predaja určitého konkrétneho produktu alebo značky. Možno však neviete, že manipulácia je prepracovaná do takých podrobností, že tvorcom reklamy pomáha aj prekračovanie etických noriem. V jednej zo štúdií fyziológie mozgu v súvislosti s reklamou sa zistilo, že ľudia reagujú zvýšenou mozgovou aktivitou na reklamy, ktoré majú prvky klamlivej reklamy alebo sú neetické. V konečnom dôsledku to vedie k lepšiemu zapamätaniu značky aj produktu. V reklame platí doslova – účel (predaj) svätí prostriedky.
O týchto manipulatívnych technikách si môžeme niečo viac napísať inokedy. Dnes by som chcel zdôrazniť to, že reklama je predovšetkým určená na upútanie pozornosti. Aj pekná, etická reklama, dokonca na produkt, o ktorý máte záujem, odpútava vašu pozornosť. My by sme však chceli, aby ste mali čas premyslieť si to, čo na stránkach prinášame. Niekedy máme niečo ukryté medzi riadkami, a ak vás ihneď reklama odpúta a unesie vašu myseľ do úplne iných oblastí, nenájdete to.
Reklama je prakticky všadeprítomná a hoci je pre predajcov životne dôležitá, väčšina z tých, s ktorými sa stretávame, nie je pre náš život relevantná. Vo vzácnych prípadoch – prvý raz, no keď si už produkt kúpite, keď poznáte značku, keď si otvoríte účet v danej banke a zoberiete SIM-ku od operátora, ďalšie videnie tej istej reklamy vás už len stojí zbytočnú energiu a kradne vašu pozornosť. Opakovanie je vraj matkou múdrosti. Ale platí to len pre opakovanie múdrych vecí a perfektne zvládnutých činností. Opakovanie neetických výjavov a vecí, ktoré vás prinútia siahnúť po diaľkovom ovládači alebo rýchlo hľadať „X“ v rohu okna, je matkou presného opaku – chaosu v hlave.
Nepodceňujte to! Možno máte pocit, že to zvládate, že dokážete nevenovať reklamám pozornosť a ak aj počas filmu každých 15 minút vyskočí reklama, tak si medzitým aspoň odskočíte urobiť čaj alebo niečo drobné vybaviť. Ale nie je to bez následkov. Je to únos pozornosti. Prerušenie koncentrácie. Na špičkové výkony (a nielen intelektuálne) je potrebná koncentrácia. Pri náročných výkonoch aj pomerne dlhý čas. Nie náhodou nás v detstve škola trénovala, aby sme sa na jednu tému dokázali koncentrovať 45 minút. To bol žiadaný zlatý priemer, no dnes už to zrejme neplatí. Neustále prerušovanie reklamami nám vytvára návyk. Bez problémov sa sústredíme 10 minút, no potom už podvedome čakáme na zazvonenie mobilu, pípnutie sociálnej siete, alebo aspoň že niekto vojde do miestnosti.
Na rapídne rýchlom hlúpnutí populácie v posledných desaťročiach sa všadeprítomná agresívna reklama podieľa nie malým príspevkom. Myslime na to, keď si predstavujeme, ako by sme zariadili svet, aby bol krajší a lepší.
Mimochodom, mnohé internetové služby ponúkajú možnosť, aby sme zaplatili a potom nám prestanú ukazovať reklamy. Lenže ide o náš čas, našu pozornosť a našu energiu. Berú nám ju reklamami a ani ich nenapadne, že nás to reálne niečo stojí, a že by práve naopak, oni mali platiť nám, že tým ich reklamám venujeme pozornosť a čas.