Ilustračný obrázok: flickr

„Nehanbíte sa?“, hovoril som, „za všetku tú nenávisť, rozkol a hnevy? Nezatínajte päste kvôli včera preliatej krvi, lebo ste z tej udalosti možno vyšli obrodení, tak ako vyjde dieťa z roztrhnutého lona, či z rozorvanej kukly okrídlený, krásny hmyz. Čo však môžete získať v mene včerajších právd, z ktorých už vyprchala podstata? Skúsenosť ma totiž naučila, že keď sa dvaja pochytia za pasy a bijú sa, že sa to vždy podobá na krvavú skúšku lásky. A plod, ktorý sa zrodí, nie je ani z jedného, ani z druhého, ale z obidvoch. A vládne im obom. A obaja v ňom nájdu zmierenie až do dňa, keď ich nové pokolenia znova podstúpia krvavú skúšku lásky.
Samozrejme, vždy sa desia pôrodu. Ale hrôzu vždy vystrieda slávnosť. A obaja nájdu znova svoj obraz v novorodenom dieťati. Keď sa vás zmocní noc a ukolíše vás, všimnite si, ako sa navzájom podobáte. A týka sa to aj tých, čo na obojku vlečú odsúdencov na smrť: ani oni sa v ničom nelíšia od ostatných. Je len dôležité, aby sa našli v láske. Každému z nich odpustím, že zabil, lebo nemienim robiť rozdiely na základe úskokov jazyka. Tento človek zabil z lásky k svojim ľuďom, lebo o život sa hrá len z lásky. A z lásky k svojim zabil aj ten druhý. Toto sa naučte chápať a prestaňte nazývať opak svojich právd omylom a opak omylov pravdou. Vedzte, že tá istá neoblomná istota, ktorá vás núti liezť na svoj vrchol, núti aj toho druhého, aby liezol na svoj. Jeho vedie tá istá istota, ktorá vás núti vstávať uprostred noci. A ak nie tá istá, tak rovnako silná.
Vy však v tom človeku nevidíte nič iného, len to, čo vám odporuje. A on zas vo vás vidí len popretie seba. Ale vy obaja veľmi dobre viete, že vo vás nie je len ľadové a nenávistné popretie toho druhého, ale že je vo vás aj niečo iné. Obraz určitej tváre, takej prostej a čistej, že kvôli nej znesiete aj smrť. Každý z vás si takto nachádza falošného, neskutočného protivníka a navzájom sa nenávidíte. Ale ja, ktorý vám obom vládnem, vám hovorím, že všetci milujete tú istú tvár, hoci ste ju zle spoznali a zle odhalili.
Preto zmyte zo seba krv. Nič sa nedá vystavať na otroctve, vari len vzbura otrokov. Nič sa nezíska prísnosťou, ak chýba ochota obrátiť sa. A ak obetovaná viera nemala žiadnu cenu a je tu aj ochota obrátiť sa, tak načo je prísnosť?
Keď teda svitne deň, načo by ste siahali po zbraniach? Čo môžete získať tým masakrom, pri ktorom ani neviete, koho zabíjate? Neuznávam túto primitívnu vieru, na ktorej sa zhodnú snáď len žalárnici.“
Samozrejme, vždy sa desia pôrodu. Ale hrôzu vždy vystrieda slávnosť. A obaja nájdu znova svoj obraz v novorodenom dieťati. Keď sa vás zmocní noc a ukolíše vás, všimnite si, ako sa navzájom podobáte. A týka sa to aj tých, čo na obojku vlečú odsúdencov na smrť: ani oni sa v ničom nelíšia od ostatných. Je len dôležité, aby sa našli v láske. Každému z nich odpustím, že zabil, lebo nemienim robiť rozdiely na základe úskokov jazyka. Tento človek zabil z lásky k svojim ľuďom, lebo o život sa hrá len z lásky. A z lásky k svojim zabil aj ten druhý. Toto sa naučte chápať a prestaňte nazývať opak svojich právd omylom a opak omylov pravdou. Vedzte, že tá istá neoblomná istota, ktorá vás núti liezť na svoj vrchol, núti aj toho druhého, aby liezol na svoj. Jeho vedie tá istá istota, ktorá vás núti vstávať uprostred noci. A ak nie tá istá, tak rovnako silná.
Vy však v tom človeku nevidíte nič iného, len to, čo vám odporuje. A on zas vo vás vidí len popretie seba. Ale vy obaja veľmi dobre viete, že vo vás nie je len ľadové a nenávistné popretie toho druhého, ale že je vo vás aj niečo iné. Obraz určitej tváre, takej prostej a čistej, že kvôli nej znesiete aj smrť. Každý z vás si takto nachádza falošného, neskutočného protivníka a navzájom sa nenávidíte. Ale ja, ktorý vám obom vládnem, vám hovorím, že všetci milujete tú istú tvár, hoci ste ju zle spoznali a zle odhalili.
Preto zmyte zo seba krv. Nič sa nedá vystavať na otroctve, vari len vzbura otrokov. Nič sa nezíska prísnosťou, ak chýba ochota obrátiť sa. A ak obetovaná viera nemala žiadnu cenu a je tu aj ochota obrátiť sa, tak načo je prísnosť?
Keď teda svitne deň, načo by ste siahali po zbraniach? Čo môžete získať tým masakrom, pri ktorom ani neviete, koho zabíjate? Neuznávam túto primitívnu vieru, na ktorej sa zhodnú snáď len žalárnici.“