Ilustračný obrázok: Pixabay

Prezidentka Zuzana Čaputová dňa 15. mája vymenovala úradnícku vládu, ktorá sa podľa nej mala skladať z 15 odborníkov. Na takúto situáciu bola podľa jej slov pripravená už dlhšie a dopredu vedela, kto zaplní vládne kreslá. Čakalo sa už iba na to, kým si dotyční uzavrú svoje súkromné a pracovné záležitosti. Podľa jej vlastných slov pri ich výbere sa zameriavala na dva faktory, a to na ich odbornosť a na to, že neplánujú kandidovať v najbližších voľbách. „Bude to teda vláda ľudí, pre ktorých vládnutie nebude predvolebnou kampaňou“ ,vyhlásila Čaputová.
Prezidentka natvrdo v relácii TA3 priznala, že vládu zostavovala ona, členov vlády vyberala jej kancelária už dávno vopred, čo je mimo kompetencie prezidentky a v rozpore s Ústavou SR, dokazuje to video so záznamom relácie TA3 v denníku Pravda: https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/667000-kam-bude-kracat-slovensko-s-uradnickou-vladou-caputova-a-odor-exkluzivne-na-ta3/
Ódor takisto priznal, že on vládu nezostavoval a pri výbere členov vlády mal iba akési „právo veta“, čo Ústava pri kreovaní vlády nič také nepripúšťa. Ódor žiadnych členov vlády nevyberal, mohol iba vyjadriť nesúhlas s výberom Čaputovej, ktorá na takýto výber nemá žiadne právo.
????̌? ?́????? ?? ????????? ? ?????? ?̌?. ??? ???. ? ??́??. ?) ? ???????́ ? ?̌?. ??? ???. ?. ?́????? ??????́?? ???????? ???́?? ?? ?????? ? ?????????́?? ???????? ? ?? ??. ??́?????? ???????? ?? ?̌???̌?́?? ?̌????? ???́??, ??? ??? ?? ??́????? ???????́?? ??́????, ??? ?? ??????? ???, ??? ??́?????? ?? ??́??? ???????? ???́??, ?????́?? ???? ???????̌ ?????????́? ???́?? ? ?????? ?̌?. ???.
Viaceré média meinstreamu po škandále so slovenskými stíhačkami MiG-29 odoslanými na Ukrajinu opäť vymývajú mozgy čitateľskej verejnosti. Píšu, že úradnícka vláda je dočasná vláda, ktorú prezidentka menovala na základe toho, že predchádzajúca vláda Eduarda Hegera sa nedokázala dohodnúť na novom zložení kabinetu. Úradnícka vláda bude mať plné právomoci ako normálna vláda a bude môcť rozhodovať aj o zásadných otázkach vnútornej a zahraničnej politiky, pokiaľ sa jej podarí získať dôveru parlamentu. Vláda má do 30 dní od menovania predstúpiť pred parlament, predložiť mu programové vyhlásenie a požiadať ho o vyslovenie dôvery. Avšak vzhľadom na to, že prezidentkou vybraní členovia vlády nemajú oporu v parlamente, je pravdepodobné, že nezískajú ani nevyhnutné minimum 76 hlasov. V takom prípade ju prezidentka odvolá a poverí vykonávaním právomocí v obmedzenom rozsahu.
Ďalej píšu, že ak sa tak stane, tak poverená vláda síce nebude môcť rozhodovať o zásadných otázkach hospodárskej, sociálnej a zahraničnej politiky, ale že: „... ???? ???̌ ???́????? ??????????̌ ? ???̌??? ????????? ? ????????́???? ??????, ??? ?? ? ?????????́ ??????́ ?̌? ?????̌???́?? ?????́???, ????́??? ? ?????? ?? ????????„.
Toto je rovnako, ako to bolo počas Hegerovej poverenej vlády, aj v tomto prípade vyložený nezmysel. Poskytovanie zbraní a zbraňových systémov priamo na bojisko v krajine, ktorá je priamo zapojená do vojnového konfliktu, totiž nie je bežná vojenská pomoc, ale priama účasť na vojnovom konflikte, v zmysle zabezpečovania vojenskej logistiky vojnového konfliktu, čo je zásadná otázka našej zahraničnej politiky, o ktorej nemôže rozhodovať poverená vláda. Dokonca ani riadna vláda s plnými právomocami bez hlasovania v NR SR o takejto vojenskej angažovanosti. V zmysle našej legislatívy tak možno do krajiny postihnutej vojnovým konfliktom rozhodnutím poverenej vlády poskytovať výhradne iba humanitárnu pomoc.
O úradníckej vláde: ?́????? ????? „?́?????́??? ???́??“ ???????́, ???? ?????????? ??????? ???́?? ????́ ?̌????? ????? ? ?́????? ??, ??????̌ ?? ???????? ???́????̌??́ ?????????́??. ? ???? ?????́??, ?̌? ? ???? ?? ??????????́ ?????????̌ ?́??????́ ??́???, ?????́ ?? ????́?? ?????́??? ????̌??. ??????????? ????́ ???? ?́??????́?? ??́??? ? ? ??????? ? ?̌??́???? ?, ????? ?) ?́????? ??, ?????́ ??????́, ?̌?: „?̌??́??? ????́?? ??̂?̌? ?????̌ ??? ?? ??́????? ?́?????, ? ??? ???????? ? ? ??????? ? ???̂?????, ?????́ ????????́ ??́???“.
Ani Ústava SR ani žiadny iný zákon takúto situáciu, ktorá vznikla po páde Hegerovej poverenej vlády nerieši. Prezidentka si tak uzurpuje právomoc, ktorú podľa Ústavy nemá a samotné kreovanie takejto vlády sa ukazuje ako prejav svojvôle prezidentky, politické dobrodružstvo, hazard, politická hra bez pravidiel. Existuje aj právny názor pripúšťajúci možné ústavne priechodné provizórium pri vzniknutej situácii, ale správanie a konanie prezidentky pri kreovaní takejto vlády nezodpovedá ani pravidlám podľa právneho výkladu pre takéto provizórium: https://www.najpravo.sk/clanky/vacsinova-mensinova-ci-uradnicka-vlada.html
Preto bez prijatia príslušného ústavného zákona ústavnou väčšinou v NR SR by sa o dôvere takejto vláde ani nemalo hlasovať. Ak sa tak stane, tak nemôžeme hovoriť o žiadnej legitimite takejto vlády, ani o právnom štáte. Smelo tak budeme môcť označiť Slovensko za „banánovú republiku“.
Ján Baran