Ilustračný obrázok: Elchinator Pixabay
Úvod autorky:
Pred pár dňami som si na sociálnych sieťach prečítala zopár zaujímavých myšlienok o hospodárskej kríze, ktorá je následkom koronakrízy.
To, že svet čaká obrovská hospodárska a politická kríza, bolo zrejmé už v máji roku 2020, keď som napísala nasledovné zamyslenie.
Áno, sme v kríze. Celý svet je v kríze. A to najmä v mravnej kríze. Už len málokto si spomenie na slová T. Baťu, ktorý vo svojej dobe vystihol podstatu hospodárskej krízy, ktorá tak ako tá dnešná zasiahla svet a jej vyvrcholením bol najničivejší konflikt minulého storočia.
Príčinou súčasnej krízy nie je iba mravná bieda vládnucich elít, ktoré sú úplne odtrhnuté od reality života, ale aj mravná bieda všetkých tých, ktorí sa mlčky prizerajú a tých, ktorí sa bezostyšne na tejto kríze priživujú. Je to obrovská mravná bieda tých, ktorí podľahli sebaklamu vlastnej dôležitosti a stali sa hlásnymi trúbami vládnucích elít a slepo podporujú ich konanie.
Áno sme v kríze…Celý svet je v kríze… Existenčnej kríze… A bol aj máji 2020…
Áno, koronakríza ako následok „pandémie koronovírusu“, v skutočnosti ukázala, že svet nezachvátila pandémia Covid-u 19, ale najmä hospodárska, morálna a aj politická kríza. Tento jav by sa dal nazvať „pandémiou krízy spoločnosti“.
Západný svet založený na „demokratických princípoch“ sa pomaly začal rúcať ako domček z karát. Postupne sa ukazuje, že deklarované „demokratické princípy“ nemajú v súčasnosti so skutočnou demokraciou nič spoločné, ale prevláda demokratúra , partokracia, byrokracia v spojení s nadvládou oligarchie a tvrdým kapitalistickým systémom.
Výsledkom takto pokrivených hodnôt je nespokojnosť obyvateľstva mnohých štátov západnej spoločnosti, hľadanie alternatív, ale najmä vyjadrenia nesúhlasu. Dnes, v čase koronakrízy, si už len málokto spomenie protesty obyvateľov voči vládam, ktoré sa snažili zavádzať mnohé opatrenia, ktoré boli v skutočnosti snahou o zjavné popieranie ľudských práva a oberaním občanov štátov o sociálne istoty. Kto si dnes spomenie napríklad na „Žlté vesty“ vo Francúzsku?
A tak, kým na jednej strane vidíme nespokojnosť ľudí so systémom, ktorému už dávno prestali veriť, tak na druhej strane je obrovská snaha tento systém udržať pri živote a zabrániť jeho pádu.
Postupne sa ukazuje, že celá pandémia a následná koronakríza má zaujímavé pozadie a ešte zaujímavejšími sú opatrenia, ktoré vlády zaviedli kvôli „ochrane zdravia a životov“ svojich občanov. Zatvorené hranice, zákazy zhromažďovania sa, zatvorené školy, kostoly, či obchody, reštaurácie a iné miesta, kde by sa ľudia mohli nebodaj spolčovať. Tvrdé reštrikčné opatrenia za porušenie týchto zákazov a pod. Ale ani to nezabránilo tomu, že ľudia začali protestovať proti týmto nariadeniam, ktoré vnímajú ako zásah do svojich práv a slobôd. Ľudia začínajú klásť otázky, či je Covid-19, skutočne takým nebezpečným vírusom, kvôli ktorému boli ochromené ekonomiky štátov a narušené sociálne istoty ich obyvateľov. Prečo je taká obrovská snaha o celosvetovú vakcináciu práve proti tomuto vírusu, ktorý v skutočnosti rýchlo mutuje a pre samotných odborníkov je veľkou výzvou a názory naň sa rôznia a vyrobiť účinnú očkovaciu látku je veľmi obtiažne.
Nie, nechcem zľahčovať nebezpečnosť tohto vírusu a to z viacerých dôvodov. Už aj preto, že sa líšia názory odborníkov na jeho pôvod. Iným dôvodom, je práve spomínaná snaha očkovať miliardy ľudí na svete a tým najdôležitejším dôvodom je ten, že sa mnohí pýtajú, čo môže nasledovať po tejto „koronakríze“? Či to nebola len taká skúška, alebo predpríprava na zachovanie spoločenského, ekonomického a politického systému aj za cenu možnej tvrdej diktatúry ospravedlnenej „ochranou zdravia a životov ľudí“.
Ale osobne považujem nebezpečenstvo koronavírusu a koronakrízy pre tento systém a západnú spoločnosť v tom, že začal ukazovať pravú tvár tohto systému. A ľudia napriek strachu mnohých, začali viac premýšľať o hodnotách dôležitých pre človeka samotného a začínajú chápať, že v záujme zachovania planéty a prežitia ľudstva je takýto systém škodlivý a trvale neudržateľný. Preto je životne dôležité, začať pracovať na vytvorení nového spoločenského zriadenia založeného na etických a morálnych princípoch, sociálnej spravodlivosti a dodržiavaní ľudských práv. Je to našou primárnou povinnosťou. Pretože by sme sa nemali správať ako posledná generácia na planéte a po nás potopa. Nie, nemáme právo obrať o budúcnosť tých, ktorí prídu po nás.
Devana
Slnovratovo 19. máj 2020