Obrázok Katerina Holmes: https://www.pexels.com/photo/cute-diverse-schoolchildren-sharing-smartphone-during-break-in-classroom-5905506/
Digitálne prístroje, najmä mobilné telefóny, sú návykové. Ich zvody už citeľne ovplyvňujú pozornosť žiakov v školách. Minister školstva navrhol zákaz používania mobilov na základných školách. V súčasnosti to pokladám za dobrú a aktuálnu tému.
Zjavne lepšie neskoro ako nikdy. Je potrebné zamerať sa na ľudský kontakt a interakciu, ktorá je pre vývoj našich žiakov oveľa dôležitejšia. Že by ľudstvo predsa len dokázalo zatiahnuť záchrannú brzdu a aspoň čiastočne sa vzdalo návykovej technológie?
Údajne človek čítajúci klasickú knihu na papieri má o 40 % lepšie výsledky ako ten, kto vstrebáva informácie z displeja. Je to dané najmä nepravidelnou štruktúrou povrchu papiera, čo výrazným spôsobom uľahčuje učenie a stimuluje pamäť.
Nariadenie ministra je krok správnym smerom. Že to nevyrieši všetky problémy školstva, to ešte neznamená že to netreba urobiť. Zákaz mobilov v školách teda bude mať aj svoj terapeutický význam. Budú nútení komunikovať so živými ľuďmi, siahnuť na knihy a perá, pozerať sa von oknom na stromy, alebo na život na ulici podľa toho, kde má trieda okná. Myslím si však, že to bude sprevádzané abstinenčnými syndrómami a môže to u niektorých priniesť rôzne nečakané situácie
Dozvedel som sa, že na niektorých stredných školách okrem závislosti na mobiloch sa rozmohla závislosť taktiež na žuvacom tabaku a energetických nápojoch, čo je kombinácia dosť nebezpečná. Ak si uvedomíme, že psychickú excitovanosť mladí ľudia uspokojujú práve cez dopamín prostredníctvom mobilov, najnovšie aj pomocou legálne nainštalovaných hracích automatov do mobilu, samozrejme za peniaze.
Čiže neviem, ako to budú znášať prvostupňoví žiaci, ktorí ale raz budú snáď vďační že tento krok (zvýšenie pozornosti a osvojenia si vedomostí) a pre ktorých je tento zákaz ešte vykonateľný (učitelia sú ešte autority). Problémový bude druhý stupeň a najväčší odpor z vyššie uvedených dôvodov môže nastať na stredných školách, kde už aj tak niektorí výrazne opotrebovaní a často rezignovaní učitelia dostanú ranu z milosti a tlak niektorí nevydržia.
Žiadalo by si to oveľa masívnejšiu celospoločenskú debatu aj v médiách, nie len krátku správu/oznam v hlavných správach, aby nielen rodičia ale aj žiaci pochopili, že táto závislosť na digitálnom heroíne, ako niekto mobil nazýva, sa musí aj cez represiu výrazne obmedziť. Pre dobro nastupujúcej generácie. Nepôjde to ľahko, mladí sú výrazne kreatívni, napr. odovzdávajú staré nefunkčné telefóny ráno učiteľom a pokračujú vo svojej závislosti pod lavicou.
Je to Sofiina voľba: Nezakážeme mobily na stredných školách, budeme mať menej nervóznych ale hlúpych ľudí v budúcnosti, alebo ich zakážeme a prinesie to nepredvídateľné konflikty a napätia medzi učiteľmi a žiakmi. Prechodná doba si vyžiada obete, ale z dlhodobého hľadiska by sme sa mohli dvíhať z dolných priečok výsledkov medzinárodných testov vedomostí a zručností. Treba si však uvedomiť, že prítomnosť technológií v škole nie je sama osebe problémom, problémom je ich používanie mimo úloh a tém, na ktoré sa majú v rámci vzdelávania využiť.
Tak uvidíme. Striedmosť v používaní mobilov by bola správnym krokom. Len tie správne kroky sa však akoby robili vo verejnom priestore nielen u nás čoraz ťažšie a zriedkavejšie.
Dušan Piršel
Dodatok Mariána Moravčíka:
Je to pravda, treba o vzdelávaní širšiu a intenzívnejšiu verejnú debatu. V posledných desaťročiach sa veľmi podcenilo, že súčasťou efektívnej výchovy a vzdelávania musí byť aj vytváranie správnych návykov. No nielen to, mladí ľudia sa niekde musia naučiť, ako so svojimi návykmi cieľavedome pracovať. Ako sa zbaviť škodlivých a ako si osvojiť nové.
Bolo by dobré, keby ten plošný zásah sprevádzal aj odvykací nácvik a vysvetlenie, aký význam v našom živote majú návyky.
Príliš mäkký prístup, keď sa z vyučovania systematicky odstraňuje „dril“, domáce úlohy a všetko, do čoho sa deťom nechce, vytvára z ľudí mäkké charaktery, ktoré nie sú schopné odolávať pokušeniam a sú otrokmi impulzívnych emócií. Systému, ktorý je závislý od trvalého neobmedzeného konzumu, takíto ľudia vyhovujú. Ale zamyslime sa, kam nás to ako spoločnosť dostane.